woensdag 29 april 2015

Copy


Laatst zeg ik op Twitter een foto bij een bericht
van de Mollie Makes (een Engels handwerkblad,
ik dacht he...dat is mijn foto, het was er eentje
die ik jaren gelden nam van Guusje en een vriendinnetje.
(ik zoek nooit naar mijn foto's, dat kost veel te veel
negatieve energie, maar soms loop (kijk:) ik er tegen aan..
Ik ging even naar de site en daar stond de foto
zonder mijn naam of een link erbij.
Ik had even contact met de makers en het bleek
dat de credits, zoals dat zo mooi heet,
een eindje verder op stonden...
Typisch een geval van te snel gereageerd, ik reageerde
als door een wesp gestoken omdat ik er soms ineens
genoeg van heb van heb mijn werk 
ongevraagd tegen te komen...
Ik heb mijn excuses aangeboden, ze snapten het wel
en vervolgens vroegen ze of ik mee wilde werken aan 
een interview over dit lastige onderwerp.
Je kan het hier lezen, mocht je dat willen.

En oja, les wederom geleerd, je hoeft niet Meteen
overal op te reageren, soms is het beter even uit 
te razen en een dag later te kijken wat je er dan
van vind, de kans is groot dat je dan een weloverwogen
reactie kan geven zonder een emotionele lading..

Ik wens je een fijne dag
-X-

8 opmerkingen:

  1. Maar ik snap jouw eerste snelle reactie ook wel! Zo komt er meerdere malen een foto, gemaakt van een Chinese holpijp door mijn schoonzus, voorbij op pinterest. Zelfs gebruikt in een collagevorm door een tijdschrift... haar naam is nergens terug te vinden :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad waar dat je beter even uit kunt razen, daarna zie je de dingen toch vaak weer anders :)
    Jouw kopiestempel trok ook mijn aandacht, ik zoek al een poosje naar dit soort stempels in kringloopwinkels maar helaas nog niet gevonden. Afgelopen Koningsmarkt zag ik er een aantal hangend in zo'n echt ouderwets stempelmolentje, werd er helemaal blij van :)) Toen ik de prijs hoorde niet meer, euro 12,50, vond dat nou niet echt een rommelmarktprijsje..... heb m dan ook onder luid gemopper weer terug op z'n plekje gezet :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daarom zet ik op al mijn foto's op pinterest en mijn site een link van mijn site. Natuurlijk zou je die eraf kunnen knippen, maar ik ga er dan maar vanuit dat mensen daar te lui voor zijn/ niet doen...
    Fijn dat je credits er toch nog bij staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je meteen reageerde. Als het jouw niet meteen duidelijk was wie de eigenaar van de foto is, dan zien anderen dat vast ook niet.
    Door jouw snelle reactie en excuses heb je mooi mee mogen werken aan dit interview. Zo breng je dit heikele punt even goed onder de aandacht.

    Groetjes en fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Ingrid, eerst tot 10 tellen. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Een reactie zonder emotionele waarde is ook niks! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klopt helemaal maar het is zo een logische reactie die vaak sterker is dan jezelf. Goed dat je ineens kon meewerken aan dat artikel, want het is toch zo'n belangrijk item!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch heeft je actie een mooi interview opgeleverd. Ik kan me de frustratie heel goed voorstellen. Hoe moeilijk is het om even te vermelden waar een foto vandaan komt? Maar wat je zegt, je kunt je energie beter aan positieve dingen besteden. Nieuwe foto's bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De reactie heeft jouw wel een interview opgeleverd, zo kun je het ook zien. Al snap ik wel dat het soms frustrerend moet zijn om je foto's ergens anders tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)